חיפוש

בדיקת מזוזות

בדיקת מזוזות 

המזוזה היא מעין חותמת יהודית על הבית, המעידה כי שכינה שורה בבית הזה, וכי הקב"ה שומר על האנשים המתגוררים בו. עם השנים, המזוזה עשויה להיפגם ולהיפסל ויש להחליפה במזוזה כשרה. במאמר זה נפתח בהלכות מזוזה שונות, ולאחר מכן נרחיב אודות בדיקת מזוזה – איך בודקים מזוזה, כל כמה זמן צריך לבדוק מזוזה, על מה חשוב להקפיד כאשר פונים לבודק מזוזות ועוד.

 

איזה חדרים חייבים במזוזה

בתורה נאמר "וכתבתם על מזוזות ביתך", ולמדו חז"ל שיש להניח את המזוזה בכל פתח של חדר בבית. ההגדרה לחדר בדברי הפוסקים היא חלל בגודל של שני מטרים על שני מטרים, כך שכמעט כל חדר בימינו חייב במזוזה. עם זאת, חדרים המשמשים לדברים שאינם מכובדים כמו שירותים אינם חייבים במזוזה. חדרים במבנים שאינם בית, כגון משרדי עבודה או בתי עסק, חייבים במזוזה, אולם נחלקו הפוסקים האם לברך על קביעת מזוזות אלה, וכדאי להתייעץ עם רב.

 

סדר קביעת המזוזה

את המזוזה יש לקבוע בצד ימין מכיוון הנכנס. בחדרים בהם לא ברור מיהו הנכנס ומיהו היוצא, כגון פרוזדורים, יש להניח בצד ימין של הנכנס לשימוש המרכזי. יש פוסקים אשר מזהים את השימוש המרכזי בהתאם למיקום הציר של הדלת, וכל מקרה נידון לגופו. את המזוזה קובעים בתחילת חלקו של השליש העליון של המשקוף – ספרדים קובעים את המזוזה בצורה זקופה ואשכנזים בהטיה קלה. בעת קביעת המזוזה יברך "לקבוע מזוזה", וכאשר הבית אינו שלו יברך "על קביעת מזוזה".

 

כיצד לבחור בית מזוזה

ההלכה אינה מתייחסת לבית המזוזה, וכל אדם רשאי לבחור את בית המזוזה המתאים לו על פי שיקוליו. בתי המזוזה השונים נבדלים זה מזה בחומר ממנו הם עשויים, בגודלם, במחירם וכדו'. עם זאת, יש הנוהגים להניח בחדרים המכובדים (סלון, מטבח וכדו') מזוזות שקופות, כך שדיירי הבית יוכלו לראות את הקלף שבפנים, ובחדרים המשמשים לשימושים שאינם של כבוד (חדרי שינה למשל) להניח מזוזות אטומות בכדי לכבד את קדושת הקלף, ולחצוץ אותו ממראות שאינם צנועים. 

 

כל כמה זמן בודקים מזוזות?

אחת השאלות הנפוצות ביותר בתחום בדיקת מזוזות – כל כמה זמן צריך לבדוק את המזוזה. ראשית, חשוב לומר שאין חובה הלכתית גמורה לבצע בדיקת מזוזות בבית. עם זאת, מכיוון שהמזוזה נמצאת במקומה שנים רבות, אין זה נדיר למצוא שהמזוזה נפסלה, ועל כן פוסקים רבים ממליצים לבצע בדיקה תקופתית לכשרות המזוזה. בשולחן ערוך נאמר שראוי לבדוק את המזוזות בכל שבע שנים, ובמבנים ציבוריים בכל עשרים וחמש שנים, ויש הממליצים לבדוק בכל שלוש שנים או בכל שנה בחודש אלול. 

 

מה זה בעצם בדיקת מזוזה

בעת בדיקת המזוזה נבחנים מספר דברים. בבדיקה הראשונה של הקלף נבדק האם באמת מדובר בקלף של מזוזה, ושהוא כתוב בכתב כשר. לאחר מכן יש לבדוק את מצבו של הקלף ושל הכתב – יש לבדוק שלא קיימים סדקים באותיות, שהכתב לא נמרח, שהאותיות לא נוגעות זו בזו, שמזג האוויר לא פגע בקלף, שלא חדרה לחות וכדו'. לאחר הבדיקה עוטפים את הקלף היטב בניילון למען יאריך ימים רבים, ומכניסים אותו בחזרה לתוך בית המזוזה.  

ב

דיקת מזוזה באופן עצמאי 

יש הבוחרים לבדוק את המזוזה באופן עצמאי מתוך הנחה שהדבר פשוט ואין סיבה לשלם עבור שירות זה. בסעיף הקודם הסברנו איך לבדוק מזוזה, והראנו שבדיקת מזוזה היא דבר מורכב, ויש להיות מדויקים ולבחון את הפרטים הקטנים ביותר. מסיבה זו, מומלץ לפנות לגורם מקצועי המיומן באיתור פגמים או נזקים, אשר יבצע את הבדיקה עבורכם. ניתן לבקש שירות של בדיקה עד הבית, כלומר הבודק מגיע אליכם הביתה, אוסף את המזוזות ומחזיר לכם אותן לאחר בדיקה, כך שהטרחה מצטמצמת. יש הנוהגים במעין מנהג ביניים – בכל שנה הם בודקים את המזוזה באופן עצמאי לאיתור בעיות משמעותיות (עובש, לחות וכדו'), ואחת לשבע שנים שולחים את הקלף לבדיקה מקצועית אצל בודק מזוזות מיומן. שימו לב שיש פגמים שניתן לתקן, כך שלא כל פגם יוביל לפסילת המזוזה, ויש להתייעץ עם סופר סת"ם ירא שמיים בכל שאלה. 

 

כמה עולה בדיקת מזוזה

עלותה של בדיקת מזוזה נעה בין 15 ל-25 שקלים בהתאם למספר גורמים. בין הגורמים המרכזיים ניתן למנות למשל:

  • היקף השירות – יש בודקים המגיעים אליכם לאסוף את המזוזות ומחזירים לכם אותם עד הבית, שירות המעלה את המחיר מעט בהשוואה לבודקים המקבלים את הקלף אליהם. 

  • מהירות השירות – הזמן הסטנדרטי לבדיקת מזוזות הינו בין יומיים לארבעה ימים, כך שמכון המציע את שירותי הבדיקה שלו בזמן קצר יותר עשוי להיות יקר יותר. 

  • רמת הבדיקה – חשוב ללכת לסופר סת"ם בקיא וירא שמיים, בכדי להבטיח שהבדיקה תיעשה כדין ללא קיצורי דרך וללא חיפופים. מומלץ לבחור בסופר סת"ם אמין אשר מדקדק במצוות ומבין את חשיבות בדיקתו, כך נוכל להבטיח בדיקה מדוקדקת ואמינה.

 




 

בלוג
סינונים
מיין לפי
display